TGV - SVĚTOZNÁMÝ FRANCOUZSKÝ RYCHLOVLAK

 

Jezdíte rádi vlakem? Já moc. A letěli byste do zahraničí jenom kvůli tomu, abyste se nějakým svezli? Já to udělal :D. Letěl jsem do Paříže jenom proto, abych se mohl svézt světoznámým a v Evropě nejrychlejším vlakem, TGV.


TGV - Train à Grande Vitesse je označení pro vysokorychlostní vlaky francouzských státních drah, které jsou evropskou obdobou japonského Shinkanzen. Jedním z důvodů, proč v České republice nemáme žádné vysokorychlostní vlaky je, že členitost českého území není vhodná pro stavby kolejových tratí, které jsou k tomu nezbytné. Pro dosažení rychlosti nad 300 km/h vyžaduje TGV kolejové tratě bez úrovňových křížení a s velkými poloměry zatáček dosahujících 7 kilometrů, což by v České republice vzhledem k množství skal a kopců znamenalo vysokou náročnost stavby a obrovské náklady. To mimo jiné znamená, že vlaky TGV nemohou využít žádnou z existujících českých tratí a musely by se postavit koleje výhradně pro tento vlak.


První vlak TGV vstoupil do provozu už v roce 1981 a do roku 2013 bylo vyrobeno 550 souprav. Na tradici TGV později v roce 1996 navázal nový typ vlaků, dvouposchoďový vysokorychlostní vlak AGV, kterých bylo vyrobeno přes 200 kusů.

Vlaky TGV drží několik rekordů a od roku 2007 drží rychlostní rekord pro kolejová vozidla, kdy na trati Paříž - Baudrecourt dosáhl rychlosti 574,8 km/h. 

Nejdelší trasa TGV vede z Bruselu do Nice, která je dlouhá 1280 km, má 7 zastávek a trvá bezmála 10 hodin. Nejrychleji se pak svezete na trase Calais - Marseille, která je dlouhá 1067,2 km a trvá 3 hodiny a 29 minut. Jen pro srovnání vlaky SuperCity Pendolino Českých drah urazí trasu Olomouc - Praha o délce 250 km za 2 hodiny a 5 minut.
Můj zážitek z tohoto vlaku je, že je velice tichý, reálná rychlost není díky průjezdu volnou krajinou vůbec znát a jediný okamžik, kdy rychlost vlaku na sobě pocítíte je v momentě, kdy vás míjí jiné TGV. V tom okamžiku pocítíte silný náraz a zalehnutí uší jako při přistávání v letadle. Jelikož se jedná o běžnou formu dopravy po Francii, nejsou jízdenky na vlaky TGV nijak drahé a pokud se tím budete chtít svézt, tak většina linek je provozována několikrát denně, takže se při své návštěvě Francie můžete kamkoliv svézt a jet dalším vlakem zpátky.

Komentáře

Oblíbené příspěvky