Létání v době Covidu

 

Flying during Covid neboli létání v době Covidí, to je teď populární téma vzhledem k tomu, že nikdo nikam nesmí, lety se ruší, zákazy se množí, aerolinky krachují a tak se s vámi dnes podělím i já o svoji zkušenost s cestováním v tomto zlém snu. Mnoho slavných youtuberů se snaží na tomto tématu dále vydělávat, když nemůžou natáčet, co na jakém letu dostali, tak natáčí videa o tom, co kde nedostali a jestli to vůbec letělo.

Můj příběh však tentokrát nebude o fotkách ani videích ale o útrapách a marné snaze dostat se po roce domů. O to víc mě vytáčí názory lidí, kteří by zakázali létání úplně a zavřeli všechna letiště na neurčito. To může opravdu říct jen člověk, co nikdy v životě nebyl v zahraničí anebo bydlí rodině tak blízko, že se nemusí starat o dění kolem sebe a sobecky prohlásit "Zakažte cestování! Proč někdo potřebuje pořád někam jezdit, seďte doma!"

 Někdy v listopadu jsem si koupil letenku Dublin - Londýn - Praha a zpět se společností British Airways. Prvotní radost mi ale velice rychle vzali. British Airways neboli obecně známé BA mi totiž asi týden na to zrušili let Dublin - Londýn. Vždycky jsem si myslel, že BA je výborná aerolinka s prvotřídními službami. Alespoň takovou reklamu si dělají. Opak je ovšem pravdou. Takovýto přístup k zákazníkovi jsem nezažil ani v Ryanair. Tak v první řadě BA nemají žádný email, live chat ani podobné vymoženosti, kde se můžete s reprezentantem společnosti bavit bez toho, aniž byste za to něco platili. Cokoliv od BA potřebujete, MUSÍTE jim zavolat! Samozřejmě jako britská společnosti mají pouze a jen britské telefonní číslo, takže už v tem moment se připravte na tučný účet za telefon. Nemluvě o tom, že až opustí EU. To už jim radši nevolejte a nechte letenku propadnout. I kdyby vás stála 1000 euro, vyjde vás to pořád levnější, než jim zavolat. Podle očekávání totiž budete minimálně 20 minut čekat na to, než někdo vůbec zvedne telefon. Těchto 20 minut už ale pochopitelně platíte vy. Když už se konečně někomu dovoláte, čeká vás sáhodlouhý výslech o tom, co jste zač. Chápu, že je potřeba chránit lidi před podvodníky a aby vám někdo vaším jménem nezrušil letenku ale čeho je moc, toho je příliš. Otázky následují v tomto znění: Číslo rezervace, celé jméno, celá adresa včetně směrovacího čísla, pod kterou je registrovaná karta, kterou jste letenku platili, poslední čísla karty a počet a jména osob vedených pod tímto rezervačním číslem. Další placené minuty v háji a konečně se k něčemu dostáváte. Otázka: Co pro vás můžu udělat? Odpověď: Můj let je zrušený. Operátor: Dobře podívám se co s tím můžeme dělat. Do toho na vás vyrukuje s tím, že nic neletí ten den, ani den před tím, ani den po tom a další nabídka je za 2 dny a to tak pozdě, že už je vám to k ničemu. Nedokážu slovy popsat, jak moc je jim ukradené, že se nemáte jak dostat domů a dny, které vám nabízí vám absolutně nevyhovují z mnoha různých důvodů a operátoři mají na vše jedinou odpověď "no, not possible" (Ne, to není možné). Přesto, že jsou to oni, co zrušili let, jejich snaha vám nabídnout náhradní řešení je absolutně nulová. Nedají vám upgrade do business class na letu, kde jsou volná sedadla a místo toho vám radši řeknou, že můžete letět o den později večer. Po velice dlouhém rozhovoru, který absolutně nikam nevedl jsem byl donucen souhlasit s nabídnutou možností. 

Tím to ovšem neskončilo. O 2 dny později mi přišel email, že můj let Londýn - Praha je zrušený. Takže zase to samé znovu. Takhle to následovalo i s letem Praha - Londýn, Londýn - Dublin a Dublin Londýn ještě jednou. Celkem 5x zrušený let a hodiny strávené na telefonu s maximálně neochotným call centrem BA. Nakonec jsem si musel koupit další letenku, tentokrát s Aer Lingus z Londýna do Dublinu, protože BA už mi nedalo žádné reálné možnosti, jak se dostat zpět. Když mi přišel účet za telefon, nestačil jsem se divit. 37 euro neboli 925 korun za to, že mi byl zrušen let a BA nemá žádnou jinou možnost kontaktu, než telefon. To byl ovšem účet za minulý měsíc a tak ještě teprve uvidím, kolik to bude dohromady. Nakonec tedy mám letět do Česka o 3 dny později, než jsem měl a vracím se také o 3 dny později, oproti původnímu plánu. Jakoby toho nebylo dost, tak Angličané si vymysleli mutaci viru a celý svět zakázal lety do a ze spojeného království. Zatímco některé země jako Česká republika tento zákaz za 2 dny zrušila a vyžaduje pouze negativní test (což je dalších 100 euro navíc), tak Irsko, kde se momentálně nacházím, tento zákaz neustále prodlužuje a momentálně platí do 6. ledna. To znamená, že můžete letět z Irska do Anglie ale ne naopak. To znamená 2 věci, Buď počkám, jestli bude zákaz opět prodloužený na datum, kdy se mám vracet zpět nebo si koupit další letenku, tentokrát s KLM přes Amsterdam, kde však musíte přiletět už s negativním testem, jinak vás nenechají ani přestoupit na další let a mě už dochází vůle to celé řešit. Třetí možnost pak je neletět vůbec nikam a nechat propadnout letenky za 200 euro a zřejmě i před-objednaný covid test za 100 euro.

Takže, co říkáte na současnou situaci? Co byste na mém místě dělali vy?

Komentáře

Oblíbené příspěvky